"Galna" amerikaner

I torsdags fick vi för oss att ta bussen till ett shopping område som vi inte varit på innan då jag behövde köpa en födelsedagspresent då dottern ska på kalas i morgon. Blev en mindre trevlig busstur tillbaka. Klev på en man som började hota busschaffören och var allmänt otäck och han vägrade kliva av bussen. Folk blev jätte rädda och sprang av bussen efter en liten stund och busschauffören vägrade köra någonstans. Efter en stund kom nästa buss och då gick killen på och började bråka där också så då stannade båda busschafförerna och vägrade åka och ringde antagligen polisen. Antagligen hade killen fått en snetändning för han var riktigt obehaglig.. Tycker det är så läskigt här i USA för vet aldrig om personen i fråga har vapen på sig.  
 
Efter mycket om och men sa ena busschaffören till alla som gått av bussarna att kom med här snabbt nu så åker vi. Alla var på bussen supersnabbt och så stängde han alla dörrar och körde iväg innan killen han på. Stackars den andra busschauffören som blev ensam kvar med killen. Hörde senare att polisen hade kommit men då hade han tydligen redan dragit i väg... och jag som älskar åka kollektivtrafik fick mig en liten tankeställare.. Men finns ju galningar överallt..
 
Sen i går eftermiddag hade jag och mamma precis kommit hem efter lunch och några ärenden på stan, står då i köket och hör hur någon rycker i vår ytterdörr. Trodde först att kan inbillade mig men går dit och ser hur någon står och rycker i handtaget.. smög dit och tittade och stod en ganska stor kille utanför.. Hade det hänt när vi bodde i huset i chapel hill hade jag fått hjärtslag men här var det ändå rätt lugnt då jag vet att säkerheten här är kanon och att man måste ta sig igenom två låsta dörrar/ receptionen  plus nyckel för att komma upp till rätt våningsplan i hissen  samt kameror överallt.Så gissade att det förmodligen var en städare( många här i huset har städning på fredagar) eller någon som skulle in och fixa något trasigt i en annan lägenhet och tagit fel nummer på dörren.. Skulle precis ringa ner till receptionen och be någon komma upp när han efter ca 5 minuters ryckande i dörren gav upp och gick iväg. Hade det varit en kvinna hade jag nog öppnat men eftersom det var en stor man vågade jag inte riktigt även om det nog var ett missförstånd. Så var lite småsvettig en stund där.
 
och när vi ändå pratar om amerikaner.. Någon som är sugen på köpa julsaker så har en del varuhus redan börjat för fullt med julsaker för flera veckor sedan här. Liiite tidigt i mitt tycke...Visst vet att vissa varuhus i London har julavdelning året om men ändå..