Yoga/ meditation och sorg

Tänkte skriva ett lite mer personligt inlägg och dela med mig av mina erfarenheter när det kommer till yoga/ meditation och sorgearbete. Klurat lite ett tag på om jag verkligen ska dela med mig om det här men tänkte att det kanske kan hjälpa någon. Jag har haft några väldigt tuffa och tunga månader bakom mig då två nära anhöriga har gått bort. Först gick min älskade syster bort i cancer i julas och sen gick min mormor bort för lite mer än en månad sedan. Min systers bortgång har varit väldigt tuff att hantera och vissa dagar värker hjärtat extra mycket och jag vill bara dra täcket över huvudet och stanna kvar i sängen och låta tårarna rinna eller ställa mig och skrika någonstans att fuck jävla skit cancer dra åt helvete. Men livet går vidare och det är bara jag som kan påverka hur jag hanterar min sorg. Bästa sättet för mig att hantera sorg har blivit med yoga och meditation.
 
Meditation började jag aktivt utöva när vi bodde på Penang i Malaysia, där var det så lätt att sätta sig ner och meditera lite varje, då meditationen är en sådan levande del av samhället där. Jag hade även en väldigt duktig meditationslärare då vi har en god vän på Penang som är en förre detta buddistisk munk.När vi kom tillbaka till Sverige igen tappade jag bort lite av meditationen då den inte kom in i vardagslivet lika enkelt längre. Men ju längre ifrån meditationen jag kom desto svårare fick jag att hantera allt som hände på så kort tid.
 
Men så för några månader sedan fick jag ett erbjudande om att prova på medyoga som är en lugnare typ av yoga men som också innehåller lite mer meditations liknande moment. Första gången jag testade ska jag i ärlighetens namn erkänna att jag inte riktigt tyckte att det var min grej. Men ju flera pass jag har gått på eller utövat hemma så har jag märkt att det börjar hända saker. Jag blir lugnare, sover bättre och blir mer till ro med mitt inre, min sorg och mig själv. Jag tror att jag även blir en mer närvarande och gladare mamma och partner också.
 
Sista veckorna har det varit så mycket annat så jag har inte kommit i väg på mina yogapass eller tagit mig tiden att meditera hemma och sakta men säkert har jag märkt att jag blivit tröttare, sovit sämre och varit lite mer irriterad än vanligt. Jag har även haft svårare att hantera min sorg och varit väldigt arg och ledsen vissa stunder på att livet är så orättvist ibland och att livet aldrig mer kommer bli som det var förut.
 
Så nu mina vänner är det jag som ska köra minst ett yoga och meditations pass om dagen de kommande veckorna då jag måste hålla mig pigg och stark så att jag orkar med allt som ligger framför oss med flytt över till USA och allt som måste fixas innan.
 
Jag tror även att medyoga och meditation eller egentligen vilken yogaform som helst kan hjälpa nästan alla människor att må lite bättre, bli gladare, hantera gammal oro och smärta, depressioner och andra psykiska obalanser i kroppen och bli sina bästa jag, vara lite mer närvarande och lära sig leva mer i nuet. Att kroppen blir smidigare och starkare och att du slipper värk i exempelvis nacke och stela leder är en väldigt bra bonus! Jag har pratat med så många människor nu och har verkligen sett med egna ögon hur bra det är med yoga och meditation för oss alla oavsett ålder eller kön.
 
Ta nu hand om varandra för vi vet aldrig hur lång tid vi har kvar tillsammans. Varje dag är värdefull.<3
 
Namaste
#1 - - Lisa:

Tack för detta inlägg!!! Funderar starkt på att testa yoga efter ha läst detta inlägg! Och beklagar sorgen !!! :-(

Svar: Tack så mycket! Ja prova yoga!!!!!
amerikaliv.blogg.se