Mer Svenskt

När jag ändå är inne på temat svenskt så kan jag passa på att berätta att dottern blev så sugen på äppelpaj med vaniljsås för någon dag sen så jag och "mormor" lovade att försöka oss på att fixa det till henne. äppelpajen(smulpaj) var inga som helst problem att få till. Den smakade precis som "hemma" vaniljsåsen var det värre med. Googlade innan på recept då det inte går att hitta färdig vaniljsås(bad jag vet) här i USA. Kanske har Ikea. Hur som helst så lyckades vi inte hitta vanlig vaniljstång någonstans, efter lite letande så hittade vi vaniljsocker på Southern Season Så köpte det i stället. Tänkte tyvärr inte på att dra ner på sockermängden i receptet då jag använde vaniljsocker i stället för vaniljstång. Resultatet? Tja om man låtsades kunde man känna vaniljsmaken.. Alldeles för sött blev det men gick ner med lite fantasi. Ska försöka göra det bättre nästa gång! Finns vaniljextraxt som droppar har jag hört. Får prova det i stället.
 
När vi ändå var i gång med "svenskt" så önskade sig dottern svenska pannkakor till middag i går. Det var inga som helt problem att få till. Fick bli med lite vispgrädde och sylt till. Så gott!!
 
 
 
Nåt som faktiskt är mycket dyrare här är just grädde och vissa mjölkprodukter. Känns inte som att amerikanarna använder det i lika stor utsträckning som vi svenskar gör.
#1 - - Therese:

Mums, smulpaj med vaniljsås är såå gott!
Hoppas det går bra med de stora besluten du funderar på.
Kramar

Svar: Stort tack!!Ja det är så gott!! Gjorde en ny omgång i går och då blev även vaniljsåsen lyckad!! Kramar
amerikaliv.blogg.se