Texas VS. North Carolina

Austin TX  VS. The triangle Raleigh-Durham-Chapel Hill NC

Fick en läsar fråga om Texas Vs North Carolina för ett tag sedan och är två väldigt stora stater som skiljer sig mycket åt bara inom staten. Jag och maken har debatterat Texas VS. North Carolina fram och tillbaka nu i månader, och har fortfarande egentligen inte kommit fram till ett klockrent svar(vilken av staterna vi föredrar) Både har stora fördelar och en hel del nackdelar. I slutändan är mest en fråga om tycke och smak. Naturen i North Carolina är verkligen helt sanslöst bra. NC har både berg och hav i världsklass! Texas är ju väldigt stort och har visserligen både hav och fin natur men i våra ögon så är North Carolina en solklar vinnare när det kommer till natur och läge i USA. I Texas är det långt till det mesta.Men shoppingen och maten är generellt sett bättre i Texas tycker vi. Här i North Carolina kan jag mest om området här runt omkring då jag bara har varit lite kort ut till havet och en kortare sväng upp till bergen och i Texas har jag mesdadels varit i Austin.Även om jag kan Dallas hyfsat bra. Houston har jag bara varit förbi som hastigast vid tre tillfällen så hitills är det inte en stad jag fastnat för alls, men finns säkert trevliga delar där också.

Så för att skriva om det jag kan mer om så gör jag det enklare för mig och jämför Raleigh och Austin. Är två städer i USA som många ofta jämför med varandra. De är två väldigt olika städer men ändå rätt så lika på många sätt. Båda är huvudstäder, är relativt lika i storlek(Austin är lite större) de har liknade funktioner och typ på företag.  Båda hamnar ofta i topp på bästa plats i USA för att få jobb och att bo(leva) i USA. Husen är fortfarande relativt prisvärda på båda orterna. Även om Austin dragit i väg sista åren. Men om man jämför med Kalifornien eller NYC så får man mycket för pengarna. I Austin hittar man väldigt många f.d Kalifornien bor och här i Raleigh så hittar man en massa yankees( fd New York bor) Så här följer mina plus och minus. OBS enbart mina personliga åsikter/erfarenheter.

Austin Texas:

 

+ klimatet over all 265 soldagar plus om året

+en levande stad

+MATEN! Alla restauranger och alla bra råvaror som finns att få tag på.Tex-Mex ,food trucks, organic,handla på H-E-B osv

  +alla trevliga vattenhåll som man kan svalka sig i under varma månader

+ Colorado river som flyter genom staden

+all live musik överallt (Austin är världens nr 1 livemusik huvudstad)

+ Austins motto keep Austin wierd, du får vara som du är. Staden är ” very hipie-ish”

+ Texas” Doer” mentalitet, är bra fart på Austin och Austinborna

+ Ingen inkomstskatt och lägre skatter i allmänhet

+ shopping är långt ifrån lysande men finns i alla fall en ZARA butik!(och H&M)Sen ligger ett av USA:s största outlet mall utanför Austin i San Marcos vilket inte heller är fel

+ Upplever Texasborna som roliga och pratsamma. De tar gärna kontakt

+ Whole foods headqurter!!!! Helt otroligt fint

- TRAFIKEN!! Den är verkligen hemsk!!!!En av de värsta trafikstäderna i hela USA!!

- Det är varmt på sommaren! OCH då menar jag varmt!! Du går inte gärna många minuter utan AC. 

- To wierd för min smak?

- Läget!!Verkligen långt till allt utom just Texas. Du kör i ena riktningen i tre timmar och du är fortfarande i Texas, Du kör i andra, Grattis du är fortfarande i Texas. Ja ni fattar. Sist vi körde vår låånga roadtrip i januari så passerade vi gränsen mellan Arkansas och Texas tidigt på morgonen körde på hela dagen, gjorde ett stop på två timmar i Austin fortsatte sedan och köra och när vi stannade vid halv ett på natten för sova så var vi fortfarande i Texas. Fortsatte köra två/tre timmar till morgonen efter innan vi kom in i Louisiana. Tycker det säger en hel del om hur stor staten är

- Förorterna (om du tar bort dem som ligger i Hillsen för de är otroligt fina) är såå tråkiga. I alla fall det som jag har sett so far)

- Rattle snakes och skorpioner

-  Nauren är lite utbränd pga lite regn och väldigt mycket sol på många ställen, nästan lite öken liknande på sina ställen

- Rätt många skojare i Austin då staden har vuxit så mycket på senare år. Många som vill vara med och sko sig, så gäller att se upp. 

Raleigh-Durham-Chapel Hill NC  North Carolina:

 

+ fyra årstider, med en låång sommar och väldigt kort vinter. Redan i sluet av februari hade vi 23 grader varmt och träden började slå ut.

+en väldigt städad ”vuxen” stad. (Raleigh)

+ Läget! 2,5 timme till havet, 3 timmar till bergen, 3 timmar till D.C osv

+ Många olika små trevliga shopping områden

+Fina universitetsområden!! Duke University är otroligt fint!! Även Chapel Hill är super mysigt!

+ Grönt!! Det är helt overkligt grönt överallt!! Fina trägårdar att besöka. Djurlivet här är otroligt

+ Prisvärda bostäder

+ Trafiken flyter riktig bra

+ Fina museer att besöka

+ most educated city in the US. Oerhört välutbildade människor här, de är ofta väldigt intressanta att föra roliga disskusioner med. De är ofta mer pålästa än genomsnitts amerikanen upplever jag. I Texas kan det låta väldigt dumt ibland ;-) 

- /+ Människorna är lite mer som i Sverige här. Inte riktigt lika framåt och pratsamma som i andra delar av USA. Men å andra sidan är de väldigt ödmjuka och känns väldigt ärliga. Säger ofta som det är.

- För Beige och tråkigt ?

- Finns inga egentliga sevärdheter utöver Duke?

- Saknar "doer" mentaliteten som jag är van vid från andra delar av USA

-  Tre totalt skilda städer som är väldigt olika, de råkar bara tillhöra samma metro region

-  Maten! Ledsen att behöva säga det men maten är faktiskt mycket bättre over all i Texas

Som stad föredrar jag absolut Austin framför Raleigh. Som stat föredrar jag nog North Carolina för läget och naturen.